ForumTayfa  

Go Back   ForumTayfa > Spor > Formula 1

Formula 1 Formula 1 ile ilgili herşeyi paylaşabileceğimiz bölüm...

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 22.05.11, 16:14   #1 (permalink)
Süper Tayfa
 
Architect - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik Tarihi: May 2007
Mesaj Sayısı: 17.019
Konu Sayısı: 7678
Rep Gücü: 1548722
Rep Puanı: 154868952
Rep Derecesi : Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000Architect 0-10000000
Ruh Hali:

Standart KERS | Kinetic Energy Recovery Systems | ( Kinetik Enerji Dönüştürme Sistemi)




KERS'in içyüzü!


2009 yılında yürürlüğe girecek olan teknik kurallar üzerindeki radikal değişikliklerden, takımları en çok zorlayacak olanı şüphesiz ki Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi, yani KERS'in geliştirilmesi olacak.
Enerji tasarrufunu sağlayacak bu yöntem pek hoş olmayan sebeplerden dolayı son haftalarda manşetlere çıkarak, sistemin güvenliği ve bir dahaki sezonu hazır olup olamayacağıyla ilgili soruları beraberinde getirdi.



Bu konuda uzman olan Mark Hughes KERS konseptini açıklığa kavuşturmak ve hem aşılması gereken zorluklar hem de araç performansları üzerindeki etkisi ile ilgili bilgi vermek için bazı soruları yanıtladı.

Kinetik Enerji Dönüşüm Sistemi (KERS) F1 padoğunda konuşulan teknik konuların başında geliyor.

Önümüzdeki senenin kuralları bu aygıtların kullanılmasına ilk kez izin veriyor. Bu yöntemle frenleme sırasında kaybolan enerjinin depolanması ve güce dönüştürülmesi sağlanıyor.

Bu aygıtları kurallar içine dahil etmek tabi ki bunların efektif ve güvenli bir biçimde çalışması için yeterli değil. Takımlar bunların test edilmesine henüz başladılar ve şimdiden iki kez yangın çıktı ve bir mekaniker elektrikle çarpıldı.

KERS nasıl çalışır?

Önümüzdeki sene iki çeşit KERS sisteminin kullanılması bekleniyor: bunlar bateri ve çark sistemleri.

Bateri sistemi ikisi arasında daha popüler olan yöntem gibi görünüyor. Bu sistem frenleme sırasında açığa çıkan enerjiyi super-kapasitorde depolayarak kullanılır hale getiriyor. Daha sonra bu enerji gerektiğinde tekerleklere güç olarak yollanıyor.

Çark metodunun Williams (ve belki Honda ve Toyota) tarafından kullanılması bekleniyor. Bu yöntemde frenleme sırasında açığa çıkan enerji bir çarkı döndürmek için kullanılıyor ve ekstra güç gerektiğinde tekerlekler çarka bağlanarak güç artışı sağlanıyor.

Öncelikle kurallar KERS sisteminin gücünü 60 kilowatla (80 beygirgücü), depolama kapasitesini de tur başına 400 kilojoule'la limitledi. Bu tur başına toplam 6.7 sn boyunca ekstra 80 beygirgücünün kullanılması anlamına geliyor.

Buradaki amaçlanan sadece F1'i yeşil teknolojiyi geliştirme konusunda zorlamak değil, ayrıca geçişleri artırmak için de bu sistemi kullanmak. Takipte olan bir pilot KERS'ini kullanarak hızlanma artışıyla önündeki aracı yakalayabilir

Tabi ki takip edilen araç da KERS'i savunma yapmak amacıyla kullanarak takipteki aracın güç avantajını etkisiz hale getirebilir.

Fakat depolanan bu ekstra enerjiyi sürücülerin nasıl kullanacağı taktiksel anlamda önemli bir unsur olacak. Çünkü kullandıktan sonra bu enerjiyi tekrar depolamak zaman aldığından dolayı, pilot bunu kullandığında arkasındaki pilotun pistin kritik noktasına geldiğinde hala kullanabileceği depolanmış enerjisi bulunabilir.



Prensipte F1'e ilginç ve yeni bir boyut kazandıracak olan bu sistemin, üstesinden gelinmesi gereken birçok zorluğu da mevcut ve takımların bu aygıtları önümüzdeki sezonun başına kadar kullanılabilir duruma getirecekleri hiç kesin değil.

KERS'in kullanımı zorunlu olmayacak, bu yüzden birçok takım en azından sezona onsuz başlamayı düşünüyorlar.

Engeller

Bateri türü KERS aygıtları hibrid yol araçlarında kullanılsa da (Toyota Prius gibi), bu teknolojinin F1'e uyarlanması için farklı şeyler gerekiyor.

Hibrid yol araçlarında kullanılan baterilerin ömürlerinin neredeyse aracın ömrü kadar uzun olması bekleniyor.

F1'de ise, bateriler mümkün olduğunca küçük, hafif ve istenilen gücü üretebilir olmalılar. Bu nedenle teknolojinin en üst noktasında olmaları gerekiyor ve bunun için de (eğer dayanabilirlerse) sadece bir yarış haftası boyunca kullanılacaklar.

BMW'den Mario Theissen'in belirttiği gibi güç-ağırlık oranı F1'de normal yol araçlarından neredeyse 3-4 kat fazla.

Güvenlik ile ilgili şüpheleri baterilerde oluşan yangınlar ve elektrik çarpmaları oluşturuyor.

Araçlar hala depolanmış elektrik enerjilerini taşıyor olarak garajlarına geldiğinde, takımların bu enerjiyi araçtan alıp depolayan bir aygıta ihtiyaçları olacak. Ancak bu şekilde araçların üzerinde çalışmak güvenli hale gelecek.

Bu aynı zamanda bu tür bir alete pistte araçlara müdahale eden görevlilerin de sahip olması gerektiği anlamına geliyor.

Baterilerin patlaması, kullanılan kimyasal maddeler sebebiyle, sadece sürücüler ve takım elemanları için değil, ayrıca o sırada yakında olan herkes için tehlike oluşturabilir.

Takımlar baterileri veya çarkları, bir kaza veya olay sırasında etkisini göstermeyecek şekilde yerleştirebileceklerine inanıyorlar ancak bunu yaparken FIA'nın standart çarpışma testlerini de göz önüne almaları gerekecek.

Performans üzerindeki etkiler

Şimdilik performans artışının çok fazla olması beklenmiyor.

Ekstra 80 beygirgücünün neredeyse 7 saniye kadar kullanılması tur başına yaklaşık 0.3 saniye kazanılması anlamına geliyor. Ancak daha az optimal ağırlık dağılımının yaratacağı zaman kaybının da hesaba katılması gerekiyor.

Bu aygıtların bateriler ve bununla alakalı diğer araçlarla birlikte ağırlıkları 35 kilo kadar.

Takımlar şu anda 60-70 kilo civarında ağırlıklar kullanarak aracın dinamiğine bunları nereye koymanın daha çok uyacağını bulmaya çalışıyorlar. Ancak bunları nereye koyarlarsa koysunlar ağırlık merkezini mümkün olduğunca aşağıda tutmaya çalışmak çok zor.

KERS aygıtlarının getirdiği ek yükün şu an kullanılan ağırlıkların yarısı kadar olduğu düşünülürse, ağırlık merkezi yükselecek ve ağırlığın nereye konumlandırılacağı sorusunun cevabı fazla esnek olmayacak.

Tork etkileri ile ilgili arka aksta oluşabilecek potansiyel sorunlar da mevcut. Bu aygıtlar yeterince doymuş hale gelince frenlemede oluşan fazla enerjiyi kabul edemeyecekler. Arka aks yükündeki bu değişiklik aracı frenlemede daha dengesiz kılabilir.

Şu anki plan, aygıtların güç ve depolama kapasitesinin gelecek sezonlarda derece derece artırılması yönünde. Kapasitelerin 2011'de 100 kw ve 800 kJ, arkasından 2013'de 200 kw ve 1,600 kJ'e kadar artırılması hedefleniyor. Ayrıca sadece arka aks değil iki akstan de bu gücün alınması düşünülüyor.

Fakat beklenileceği gibi, ilk jenerasyon KERS'lerin güvenli bir şekilde piste çıkmasını sağlamak için yapılması gereken çok fazla iş var.

[flv]http://www.bilgiustam.info/video/kers.flv[/flv]


Architect isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türkiyede Kullanılan Enerji Kaynakları ve Nükleer Enerji Kızıla Boyalı Saçlar Diğer Ödev Konuları 7 17.12.09 20:54
Fiziko Kimya - Kimyasal Kinetik - Reaksiyon Hızı CrKr. Kimya 0 02.11.09 22:50
Kimyasal Enerji Yeni Öss Sistemi YGS-LYS Konu Anlatımı [ Videolu Kimya Ders Anlatımı ] Dr.TaKa Kimya 0 02.10.09 17:32
Enerji nedir? Enerji Çeşitleri Nelerdir? [Geniş Anlatım + Formüller] Dr.TaKa Fizik 3 06.01.09 16:17
Kıyafet Dönüştürme éé !! GuardiaN Knight Online Genel 8 17.04.07 22:11


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.0
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.0.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2022 DragonByte Technologies Ltd.
ForumTayfa

Arşiv: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16 22 23 24 25 26 27 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 95 96 97 98 99 100 102 103 104 105 106 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 167 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271


ForumTayfa - Link Değişimi
Telinka İletişim | Voip Ürünleri | Link Değişimine Katılın |

Sitemiz bir forum sitesi olduğundan dolayı, kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. ForumTayfa Yöneticileri mesajları itina ile kontrol etse de, bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Yine de sitemizde yasalara aykırı unsurlar bulursanız [email protected] email adresine bildirebilirsiniz, şikayetiniz incelendikten sonra en kısa sürede gereken yapılacaktır.

Any member of our web site has the right of adding comments instantly without getting permisson due to the forum structure of our site basis. Althought, our site modarators check comments with care, all the responsibilities sourced from these comments directly belong to the members. If you still find any illegal content in our site ( A.buse, H.arassment, S.camming, H.acking, W.arez, C.rack, D.ivx, Mp.3 or any Illegal Activity ), please report us via [email protected] .Your reports will be evaluated as soon as the arrival of your e-mail.