ForumTayfa  

Go Back   ForumTayfa > Kültür - Sanat > Tiyatro & Edebiyat

Tiyatro & Edebiyat Tiyatro & Edebiyat hakkında tüm bilgileri paylaştığımız bölüm...

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 05.04.07, 20:47   #1 (permalink)
Süper Tayfa
 
S3RW3T - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik Tarihi: Dec 2006
Mesaj Sayısı: 10.976
Konu Sayısı: 1584
Takım: Galatasaray
Rep Gücü: 128671
Rep Puanı: 12864613
Rep Derecesi : S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000S3RW3T 0-10000000
Standart Macit Koper ile söyleşi




Tiyatro ve sinema oyuncusu,
yönetmen ve senarist;
çok yönlü bir sanatçı

MACİT KOPER...
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...] [Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
Çok yönlü bir sanatçımız Macit Koper; tiyatro ve sinema oyuncusu, yönetmen ve senarist.
Atıf Yılmaz'ın "Bir Yudum Sevgi" filmi ile dikkatleri çekmiş, "ahh Belinda" ve "Rumuz Goncagül" ile yeteneğini ispatlamış, "Anayurt Oteli" ile hem oyunculuğunun zirvesine çıkmış hem de uluslararası üne kavuşmuştur.
1987 yılında Ömer Kavur'un yönettiği "Anayurt Oteli" filmindeki rolüyle 1987-88'de SİYAD En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nü almıştır. Senaryosunu yazdığı "Fikrimin İnce Gülü (1987) ile 1992 yılında yapılan 29. Antalya Film Şenliği'nde En İyi Senaryo Ödülü'nü kazanmış. Muzaffer İzgü'nün kendi yaşamöyküsünü anlattığı aynı adlı romanından uyarlanan, senaryosunun Memduh Ün ve Macit Koper'in beraber yaptıkları "Zıkkımın Kökü" adlı film, Hindistan Udalpur Film Festivali'nde "Altın Film", Tokyo Film Festivali'nde "Asya'nın En İyileri" ödülünü kazandı. Senaryosunu yazdığı "Cazibe Hanımın Gündüz Düşleri" (1992) adlı film ise 1992 Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde "En İyi Film" ödülünü kazandı.
1944 İstanbul doğumlu olan Macit Koper, L.C.C Tiyatro Okulu'ndaki tiyatro eğitiminden sonra 1969-1970 döneminde Dostlar Tiyatrosu'na girmiş ve bu tiyatronun kapanışına kadar oyuncu, yönetmen ve dramaturg olarak çalıştı. 1979 - 1980 döneminde İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Tiyatrosu'na girdi, oyuncu ve yönetmen olarak çalıştı. Bir yıl sonra 1402 sayılı sıkıyönetim kanunu ile sekiz yıl görev dışında bırakıldı. Ortak, İkili Oyun (1978 Ulvi Uraz En İyi Yönetmen Ödülü), Küçük Sevinçler Bulmalıyım vb. oyunları sahneye koydu. Yaşar Kemal'in "Ağrı Dağı Efsanesi"ni sahneye uyarladı. Sabotaj, Giden Tez Geri Dönmez, Her Şey Satılık oyunlarını yazdı.


Halen yönetmen olarak çalıştığı Şehir Tiyatrosu'nda yönettiği "Titanik Orkestrası" adlı oyunun Kadıköy Haldun Taner Sahnesi'ndeki prova sonrası kendisiyle sohbet ettim. "Titanik Orkestrası"nda Ahmet Uz, Naşit Özcan, Bensu Orhunöz, Can Başak ve Burak Davutoğlu rol alıyor.
Sanat yaşamınız. Tiyatro ile ilişkiniz ne zaman, hangi oyunla başladı; büyüdüğünüz çevre, aile ortamı?


Küçükken öyle Karagöz perdesi falan kurup arkadaşlara oynattığım olmadı. Tiyatro sevdam, lisede oynadığımız Karel Çapek'in ”Yaşadığımız Devir” oyunu ile başladı. O yıl Beşiktaş Halkevi'ne girdim ve oradaki çalışmalarımız sırasında tiyatrocu olmaya karar verdim. Askerliğimi bitirdikten sonra L.C.C. Tiyatro Okulu'na girdim ve tiyatro ile ilgili bildiğim herşeyin temelini orada Muhsin Ertuğrul, Beklan Algan ve Ayla Algan'dan öğrendim.

[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
Aileniz? Yani çevrenizin sanatla ilişkileri..?

Annem ev kadınıydı. Babam memurdu, çok okurdu ama sanatla derin bir ilişkisi yoktu. Bir tek anneannem.. O kantocu idi. İmiş. Ben kantoculuğuna da yetişemedim, bu konuda muhabbet etme mutluluğuna da.

L.C.C. Tiyatro Okulu anladığım kadarıyla sizi etkilemiş.

Evet, çok. Şöyle diyelim; L.C.C. genelde sanatçılıkla ilgili ve daha ileri giderek söyleyeyim, insanlıkla ilgili formasyonumda temel taşı oldu. Orada giderek ”sanatçı insan” değil ”insan sanatçı” formulünü bulmuştuk. İnsan sanatçı. Bu hayatta da, sanatta da herşeyden önce insan olmayı gerektiriyor.

O okuldan başka tiyatrocular yetişti mi?

Elbette. Rutkay Aziz, Taner Barlas, Sevil Üstekin, İsmet Üstekin aklıma gelen birkaçı sadece.

Profesyone olduğunuz ilk oyun, kimlerle sahneyi paylaştınız?

L.C.C. ekibi ile dönem sonunda, Bakırköy Halkevi'nde bir Hamlet uyarlaması oynamıştık. Hamlet 70. Orada bilet satılıyordu. Demek ki ilk profesyonel oyunum o. Bir yıl sonra, 1970 yılında Dostlar Tiyatrosu'na girdim ve gerçekten profesyonel oldum. Dostlar Tiyatrosu benim ikinci okulumdur. Orada dramaturgluğa, orada yönetmenliğe başladım ve orada ömrümün sonuna kadar, kederimin de tiyatro olduğunu gördüm ve kabul ettim.
Dostlar Tiyatrosu'nun sanatınızdaki ve yaşamınızdaki işlevi ne oldu?

Dostlar Tiyatrosu ilerici bir tiyatro idi. Genco Erkal'ın yönetiminde hala öyle. O dönemde Genco, Mehmet Akan, Metin Deniz, Levent Yılmaz, Ulvi Alacakaptan, Meral Onuktav birlikte idik. Birlikte dramaturgi yapma ve birlikte oyun yazabilme yeteneklerimizi geliştirebiliyorduk. Oldukça disiplinli bir üretim sürecimiz vardı. Küçük farklılıklar olsa da dünyanın gidişine aynı muhalif gözle bakıyorduk ve değişmesi gerektiğini düşünüyorduk. Yaptığımız, yapmayı düşündüğümüz işler de hep bu yöndeydi. Ne yazık ki 1979 yılında ekonomik nedenlerle tiyatroyu kapatmak zorunda kaldık ve ben o yıl İstanbul Şehir Tiyatrosu'na girdim.

Ve 1980'de de tiyatrodan atıldınız.

Evet 1979 yılında, yabancı işçilere bir oyun tasarlamak üzere Berlin'e gitmiştim. Yedi aylık bir maceradan sonra orada ”Giden Tez Geri Dönmez” adlı bir oyun yazdım ve yönettim. Döndüğümde 1980 darbesi oldu. Şehir Tiyatrosu'ndan 1402 no'lu sıkıyönetim kanunu maddesi ile atılanlar arasında ben de vardım. Hatta o zamanki Deneme Sahnesi'nde atılma emrini ilk tebellüğ eden de benim.

Sonra..

Sonra, sıkıyönetim bittikten sonra dava açtık, kazandık ve tiyatroya geri döndük.


Sinema sanatına geçişiniz.. Kimlerle.. Örnekler..


İlk kez Zeki Ökten'in Yılmaz Güney'in senaryosundan çektiği ”Düşman” adlı filmde oynadım ve Antalya Film Festivali'nden En İyi Yardımcı Oyuncu Ödülü'nü aldım. Sinemada hep iyi işlerin içinde olduğumu söyleyebilirim. Özellikle Ömer Kavur ve Atıf Yılmaz'la çalıştım. Her ikisi ile de hem oyuncu hem de senarist olarak birlikte olduk. ”Seni Seviyorum” adlı ilk senaryomu rahmetli Atıf Yılmaz'ın teşvikiyle yazdım. Rahmetli Ömer Kavur ile birlikte yazdığımız ”Kardeş” adlı senaryo ise Ömer'in vefatı nedeniyle çekilemedi.

Hem oyuncu hem de senarist olarak epey ödülünüz var.

Evet. Ödüllerin yüreklendirici, cesaret verici olduğunu düşünüyorum ama onlara fazla güvendiğim söylenemez. Size ödül veren bir jüri nihayet ve bir başka jüri durumu başka türlü değerlendirebilir.

”Anayurt Oteli” de epey ödül kazandırdı size.

Evet. Hem bana hem de sevgili Ömer'e.. O filmle aldığımız Uluslar arası ödüller de var.

Sinema ile tiyatro oyunculuğu arasındaki farklılıktan söz eder misiniz biraz?

Temelinde bir fark yok aslında. Temelde bu işin eğitimi, oyunculuk eğitimidir. Ancak sinema sizden oyunculuk adına başka, tiyatro başka şeyler ister. Her iki sanat dalınında istediği, oyunculuk sanatının içeriğinde bulunmaktadır. Teknik olarak bunu tartışmak da epey zaman alabilir. Özetle sinemada kamera, tiyatroda da seyirci ile karşı karşıyadır oyuncu. Tiyatroda elbette seyircinin varlığı daha yakın ve derin bir ilişki biçimi sağlar. Ancak sinemada da kamera tek gözlü de olsa bir cins izleyicidir ve o tek gözüyle hiçbir hatayı affetmez. İyi eğitilmiş, kendi duygusal makinesinin nasıl çalıştığını iyi bilen bir oyuncu her iki alanda da ne yapacağını bilir. Elbette sinemada da, tiyatroda da yönetmenle yapılacak işbirliği ile.

Yönetmenliğiniz: Sinema, tiyatro, örnekleriyle...

Sinema alanında yönetmenlik yapmadım. Oldukça bol fırsat ve öneri ile karşılaştım, ancak ben kendimi teknik olarak hiç bu alana hazır hissetmedim. Bilemiyorum, adlandıramadığım bir becerememe korkusu belki de. Tiyatro yönetmenliğine amatör olarak Beşiktaş Halkevi'nde ”Çürük Elma” ile başladım. Sonra Dostlar Tiyatrosu'nda ilk olarak Bilgesu Erenus'un ”Ortak” adlı oyununu yönettim ve ondan sonra arkası geldi. Son yönettiğim oyun ise bugünlerde provasını yapmakta olduğumuz, Bulgar yazar Hristo Boytchev'in ”Titanik Orkestrası” adlı oyunu.

Son dönem Türk sineması üzerine düşünceleriniz.

Son dönemde sinemamızda, doğru dürüst bir kanalda akan bir sinema yok değil, ancak bu kanalın çevresinde, geniş ölçüde televizyon estetiğinden etkilenen, bu etkiden kurtulamayan, hatta bu etkiyi izleyiciyi tavlamak adına bile isteyerek kullanan bir sinema var. Televizyon izleyicisini sinemaya yönlerdirdiği söylenen - ki haksız bir iddia değil bu - bu alanın geniş zamanda sinemamıza zararlarının dokunacağını düşünüyorum. Bu çok izlendiği kesin olan alanda, televizyon dizilerinin mantığı kullanılıyor. Senaryo mantığı, oyuncu seçimi, promosyon ve reklam düzenlemesi nerdeyse tıpatıp televizyon mantığı ile kuruluyor. Bu mantık tiyatroya bile sıçramış durumda. Aklına nasılsa tiyatroya gitmeyi koyan izleyici, gişede bilet alırken ”oyunda hangi dizi oyuncusunun oynadığını” soruyor. Bırakın sinemayı, tiyatronun da saygınlığını zedeleyen ciddi bir sorun bu. Ciddi bir biçimde tartışılması gerektiğine göre, burada konuyu fazla uzatmanın manası yok. Belki birgün bunu uzun uzun konuşuruz.

Macit Koper'in oyuncu olarak oynadığı filmler:

Düşman (1979), At (1981), Hakkari'de Bir Mevsim (1982), Bir Yudum Sevgi (1984), Adı Vasfiye (1985), Hodja fra Piort (1985), Aaahhh Belinda (1986), Bekçi (1986), Anayurt Oteli (1987), Afife Jale (1987), Dolunay (1987), Gece Yolculuğu (1987), Rumuz Goncagül (1987), Melodram (1988), Menekşe Koyu (1991), Cazibe Hanımın Gündüz Düşleri (1992), Aşk Üzerine Söylenmemiş Herşey (1995), Kurtuluş (1996), Akrebin Yolculuğu (1997), Melekler Evi (2000), Havada Bulut (2002).


[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]
[Sadece Kayıtlı Kullanıcılar Linkleri Görebilir.Kayıt Olmak İçin Tıklayınız...]


Filmler-Senaryo:

Seni Seviyorum (1983), Acı (1984), Fidan (1984), Arzu (1985), Uzun Bir Gece (1986), Çil Horoz (1987), Bez Bebek (1987), Zincir (1987), Fikrimin İnce Gülü-Sarı Mercedes (1987), Rumuz Goncagül (1987), Melodram (1988), Bu Devrin Kadını (1988), Kadın Dul Kalınca (1988), Ada (1988), Yedi Uyuyanlar (1988), İsa, Musa, Meryem (1989), Fotoğraflar (199), Sevgiler Düşlerde Kaldı (1989), Kiraz Çiçek Açıyor (1990), Deniz Gurbetçileri (1991), Cazibe Hanımın Gündüz Düşleri (1992), Zıkkımın Kökü (1992), Kız Kulesi Aşıkları/Hera ile Leandros (1993), Sen de Gitme Triandafilis (1995), Anlaşma Noktası (1997), Akrebin Yolculuğu (1997), Herşey Oğlum İçin (1998), Baba (1999), Baba Evi (1999), Canlı Hayat (2000), Karşılaşma (2002), Şıh Senem (2003), Beybaba/Koltuk (2003), Beş Kollu Avize (2004), Patroniçe (2004), Hasret (2006), Yaralı Yürek (2007).

Ödülleri:

Cazibe Hanımın Gündüz Düşleri ile 1993 yılında 5. Ankara Film Festivali'nde En İyi Senaryo Ödülü
Akrebin Yolculuğu ile 1997 yılında 9. Ankara Film Festivali'nde Onat Kutlar En İyi Senaryo Yazarı Ödülü
Bir Yudum Sevgi filminde 1984 yılında 21. Antalya Film Şenliği'nde En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü
Fikrimin İnce Gülü-Sarı Mercedes filmi ile 1992 yılında 29. Antalya Film Şenliği'nde En İyi Senaryo Ödülü
Karşılaşma filmi ile 2003 yılında 40. Antalya Film Şenliği'nde En İyi Senaryo ve aynı yıl 25. Siyad Türk Sineması Ödülleri'nde En İyi Senaryo Ödülü.




__________________
Ve Servet Yuvaya Geri döner....
S3RW3T isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.0
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.0.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2021 DragonByte Technologies Ltd.
ForumTayfa

Arşiv: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16 22 23 24 25 26 27 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 95 96 97 98 99 100 102 103 104 105 106 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 167 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271


ForumTayfa - Link Değişimi
Telinka İletişim | Voip Ürünleri | Link Değişimine Katılın |

Sitemiz bir forum sitesi olduğundan dolayı, kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. ForumTayfa Yöneticileri mesajları itina ile kontrol etse de, bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Yine de sitemizde yasalara aykırı unsurlar bulursanız [email protected] email adresine bildirebilirsiniz, şikayetiniz incelendikten sonra en kısa sürede gereken yapılacaktır.

Any member of our web site has the right of adding comments instantly without getting permisson due to the forum structure of our site basis. Althought, our site modarators check comments with care, all the responsibilities sourced from these comments directly belong to the members. If you still find any illegal content in our site ( A.buse, H.arassment, S.camming, H.acking, W.arez, C.rack, D.ivx, Mp.3 or any Illegal Activity ), please report us via [email protected] .Your reports will be evaluated as soon as the arrival of your e-mail.